Blog Site - Design
Sesja fotograficzna. Dlaczego zdjęcia na stronie internetowej są tak ważne?
Wiele piszę o wiarygodności. Jest to kluczowy przystanek w procesie decyzyjnym dotyczącym wyboru kontrahenta. Niestety, jak to z przystankiem bywa, można wysiąść z pojazdu i już do niego nie wrócić.
Ten artykuł będzie więc o tym, jaką funkcję w podkreśleniu wiarygodności firmy, pełnią zdjęcia.
Profesjonalna sesja czy własne archiwum?
Ja zwykle nakłaniam swoich klientów do profesjonalnej sesji fotograficznej. Zdjęcie robione telefonem (choć niektóre telefony mają naprawdę świetne aparaty) jest robione na szybko, bez przygotowania. Takie zdjęcia też mają ogromną wartość. Pokazują autentyczność. Jednak powinny się one znaleźć na mediach społecznościowych albo na blogu. Wszędzie tam, gdzie relacjonujemy naszą codzienność. Czasem pokazujemy się w żartobliwy sposób. Szybko je przewijamy, nie zwracamy uwagi na szczegóły.
Zdjęcia prezentujące ludzi w firmie, powinny być bardziej przemyślane i ukierunkowane. Te, które są w zakładce „o firmie” albo „zespół” są naszą wizytówką. Musimy błyszczeć profesjonalizmem, bez względu na branżę. Nie każdy zawód wymaga powagi i garnituru. Jednak absolutnie każdy wymaga przedstawienia się w sytuacji związanej z naszym zawodem. Inaczej nie będziemy wiarygodni.
Z doświadczenia wiem, że profesjonalny fotograf uchwyci na zdjęciu to, co pragniemy przedstawić. Tak nas ustawi, taki kąt znajdzie i taką scenerię, żeby wszystko ze sobą grało. Zadba o szczegóły.
Wiem też że przed wyborem naszej firmy, jako kontrahenta, te zdjęcia są oglądane wiele razy. Tam nie może być żadnej wpadki
Jak i gdzie zaprezentować zdjęcia pracowników?
To zależy od branży i ilości pracowników. Zakładamy, na potrzeby artykułu, że nasza firma prowadzi działalność usługową, ma kilkunastu pracowników i jednego szefa. Może to być agencja, kancelaria prawna albo gabinet stomatologiczny.
Prezentację rozpoczynamy od strony głównej. Pierwszy kontakt z ludźmi powinien być już w momencie otwarcia strony. Wybieramy zdjęcie, które wzbudza zaufanie. Najlepiej, jeżeli przynajmniej jedna z osób jest ustawiona w pozycji zapraszającej, czyli twarzą do widza.
W zakładce prezentującej zespół, należy uwzględnić wszystkich pracowników, asystentów, rejestratorki. To świadczy o tym że każdy pracownik jest ważny i pracuje na sukces firmy.
Obok zdjęć oczywiście opis funkcji w firmie, niektóre ważne dyplomy (jeżeli jest ich dużo, wybieramy tylko te najważniejsze) a także wzmianka o zainteresowaniach. Nadamy tej osobie „ludzką twarz” zwłaszcza jeżeli jej funkcja w firmie budzi respekt.
Kolejne miejsce gdzie warto pokazać zespół to zakładka z sukcesami. Pokażmy że za każdym sukcesem stoi człowiek. Nawet jeżeli nie możemy przypisać sukcesu w firmie konkretnej osobie, to gdzieś w treści wklejmy zdjęcie zespołu.
Jednym z ciekawych miejsc prezentacji pracowników jest strona z opisem sprzętu (np. gabinet stomatologiczny, kosmetyczny). Nie pokazuj pustego fotela. Chyba że chcesz pochwalić się czystością. Jednak najlepszy efekt wzbudzają zdjęcia ze scenkami z użyciem sprzętu. Dlaczego? Same wiertła i pusty fotel w oglądającym mogą budzić niemiłe skojarzenia, lęk. Kiedy na fotelu siedzi spokojny pacjent a przy nim uśmiechnięty lekarz, robi to zdecydowanie lepsze wrażenie.
Unikaj zdjęć stockowych i obrazków zastępczych.
Oczywiście tytuł powyżej dotyczy tylko prezentacji zespołu. Czasem zdjęcia stockowe ratują nam tyłek, jak choćby w przypadku braku zdjęć obrazujących działalność firmy. Czasem jest bardzo ciężko wymusić na osobie zlecającej budowę strony dostarczenie ładnych zdjęć zespołu. Aż kusi aby wstawić tam grupkę ludzi z internetowego banku zdjęć. Jednak to najgorsze co możemy zrobić. Jeżeli klient zobaczy że to zdjęcie jest nieprawdziwe, może stracić do nas zaufanie. Zapyta siebie: dlaczego się ukrywają? Siebie zapyta, bo do naszej firmy pewnie nawet nie zadzwoni. Takie zdjęcia nie zapraszają i nie mają nic wspólnego z budowaniem wizerunku. Lepiej już nie mieć zdjęć wcale.
Dlaczego nie obrazki zastępcze? Z tego samego powodu co stockowe. Dają wrażenie, że coś mamy do ukrycia.
Korzyści płynące z prezentacji zdjęć zespołu na stronie internetowej.
- Wiarygodność firmy – o tym był cały tekst powyżej.
- Profesjonalizm – jak najmniej używamy tego słowa na stronie, a jak najwięcej pokazujemy, właśnie na zdjęciach.
- Ludzka twarz firmy i branży, ocieplenie wizerunku.
- Kiedy ktoś pierwszy raz nas spotyka, a wcześniej widział nas na stronie, ma wrażenie że już się znamy. A znajomym się ufa.